آمادگی های لازم قبل از MRI

احتمالا تاکنون برای شما پیش آمده باشد که برای رفع مشکلاتی به پزشک مراجعه کرده باشید و پزشک جهت تشخیص و درمان ، انجام MRI را به شما توصیه کرده باشد. بسیاری از افراد با MRI آشنایی ندارند و در خصوص آمادگی های لازم قبل از MRI اطلاعات کافی ندارند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به این نوشته از مجله سلامتی پادرا توجه فرمایید تا ما شما را با انجام MRI، آمادگی های لازم قبل از MRI و مراقبت‌های بعد از آن آشنا کنیم. 

MRI یا تصویربرداری چیست؟

به روش تصویربرداری با تشدید مغناطیسی، که به اختصار به آن ام آر آی یا MRI می‌گویند، یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های تصویربرداری در صنعت پزشکی است. با کمک ام آر آی، می‌توان تصاویر بافت‌های درونی بدن را مشاهده و شرایط عملکرد و سایر موارد را ارزیابی کرد. در طی فرآیند تصویربرداری توسط دستگاه MRI، از اشعه ایکس استفاده نمی‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت ام آر آی خطری برای بدن انسان ندارد.

MRI یا تصویربرداری چیست؟

آمادگی های لازم قبل از MRI

ام آر آی چگونه کار می‌کند؟

MRI به نوعی تصویربرداری پزشکی گفته می‌شود که حدود ۵۰ سال از عمر آن می‌گذرد که با پیشرفت علم و تکنولوژی، این دستگاه‌ها نیز دستخوش پیشرفت بوده است. شاید برایتان سوال باشد که امواج ام ار آی چه امواجی است؟ در پاسخ باید بگوییم این امواج، امواج رادیویی و مغناطیسی هستند که هیچگونه ضرری برای بدن ندارند.

در تقسیر علمی عملکرد دستگاه ام آر آی باید بگوییم همانطور که پروتون‌های هسته اتم، حول یک محور، به دور خود می‌چرخند و باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی می‌شوند، دستگاه ام آر آی نیز به همین نحوه است و برای تصویربرداری از داخل بدن یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند. عموما پزشکان کارهایی را به عنوان آمادگی های لازم قبل از MRI به مراجعه کنندگان خود توصیه می‌کنند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

** فروش ویژه لباس بیمارستانی و روپوش پزشکی **

آمادگی های لازم قبل ام آر آی

آمادگی های لازم قبل از MRI

آمادگی های لازم قبل ام آر آی

بهتر است برای اینکه نتایج حاصل از ام آر آی و تشخیص پزشک بهتر و دقیق‌تر باشد، مجموعه اقدامات زیر را به عنوان آمادگی های لازم قبل از MRI، انجام دهیم.

  • تصویربرداری یا ام آر آی به شکلی انجام می‌شود که بیمار در طول مدت انجام این کار، در محفظه دستگاه کاملا بی‌حرکت باشد. این کار حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان خواهد برد. در طول انجام ام آر آی ممکن است صداهای بلندی ایجاد شود که این صداها کاملا طبیعی است و جای هیچ نگرانی نیست. همچنین گفتنی است در صورتی که از قرار گرفتن در محیط‌های تنگ می‌ترسید یا دچار اضطراب می‌شوید، باید با پزشک و پرستاران در میان بگذارید.
  • همانطور که گفتیم در تصویربرداری از امواج میدان مغناطیسی استفاده می‌شود؛ بنابراین در آمادگی های لازم قبل از MRI باید به این نکته توجه شود که وجود اجسام فلزی موجب اختلال در طول انجام این کار شده و حتی ممکن است با خطراتی همراه باشد. در ادامه لیستی از وسایل را نام بردیم که قبل از انجام ام آر آی، نباید آن‌ها را همراه داشته باشید.
  • در مواقعی که قصد تصویربرداری از سر یا صورت خود را دارید، از آرایش کردن و داشتن لنز اجتناب نمایید.
  • در آمادگی های لازم قبل از MRI، در مواردی ممکن است لازم باشد که بیمار بیهوش شود. بنابراین بیمار طبق دستور پزشک، لازم است مدتی ناشتا باشد.
  • پزشکان برای تشخیص بهتر، از ماده حاجب استفاده می‌کنند. این ماده در داخل سیاهرگ به بیمار تزریق می‌شود. در این صورت لازم است بیمار قبل از تزریق، هرگونه حساسیت دارویی یا غذایی را به پزشک اطلاع دهد.
  • لباس یکبار مصرف ام آر آی یا تصویربرداری، لباسی است که پیش از انجام MRI، باید بر تن کنید. این لباس شامل ست کامل گان کلاه شلوار یکبار مصرف بیمار است. این لباس از جنس اسپان باند است و هوا را به خوبی از خود عبور می‌دهد؛ بنابراین اگر طولانی از این لباس استفاده کنید، احساس تعرق نخواهید کرد.  

در پایان حتما به این نکته توجه داشته باشید که پیش از انجام ام آر آی، هیچگونه از وسایل زیر را همراه نداشته باشید.

  • سمعک
  • باتری یا دریچه مصنوعی قلب
  • گیره‌های مو
  • پلاتین
  • پول و انواع کارت‌های بانکی
  • تلفن همراه
  • انواع کلید و سکه
  • لباس‌های حاوی دکمه و قلاب و سنجاق
  • زیورآلات
  • کفش و کمربند
  • ساعت هوشمند
مراقبت های بعد از انجام ام آر آی

آمادگی های لازم قبل از MRI

مراقبت های بعد از انجام ام آر آی

  • پس از انجام MRI، بیمار می‌تواند لباس یکبار مصرف پزشکی خود را عوض کرده و از محل خارج شود. اگر برای انجام ام آر آی به بیمار آرامبخش داده شود، پیشنهاد می‌شود تا ۱ ساعت در مرکز حضور داشته باشید تا هوشیاری کافی بدست بیاورید.
  • در صورتی که از بیمار رگ گیری انجام شده باشد، قبل از خروج وی از مرکز، از رگ بیمار باید خارج ‌شود .
  • در صورتی که با علائمی همچون کهیر یا تنگی نفس مواجه شدید، قبل از خروج از مرکز مشکل خود را با مسئولین مرکز در میان بگذارید.
  • پس از انجام ام آر آی، مایعات مصرف کنید؛ زیرا این کار باعث می‌شود تا ماده کنتراست از بدن زودتر خارج شود.

جمع بندی

همانطور که گفته شد انجام ام آر آی یا تصویربرداری هیچگونه ضرری برای بدن انسان ندارد و تنها با رعایت نکات گفته شده در این مقاله، می‌توانید از خطرات بوجود آمده پیشگیری کنید. حتما به آمادگی های لازم قبل از MRI توجه فرمایید تا انجام این کار با بالاترین دقت صورت گیرد. در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی از دانستنی‌های پزشکی بیشتر به مجله سلامتی پادرا مراجعه کنید.

در زمان انجام ام آر آی چه وسایلی نباید همراه خود داشته باشیم؟

حتما پیش از انجام تصویربرداری توجه داشته باشید که هیچگونه وسایل فلزی و الکتریکی مثل موبایل، ساعت هوشمند، سمعک، زیورآلات و مواردی از این قبیل، همراه نداشته باشید.

آیا انجام mri برای بدن ضرر دارد؟

خیر؛ در طی فرآیند تصویربرداری توسط دستگاه، از اشعه ایکس استفاده نمی‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت ام آر آی برای بدن انسان خطری ندارد.

امتیاز بدهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسفروشگاه ارتباط با ما