هنگام خرید یک زیرانداز ضد آب بیمار به چه نکاتی توجه کنیم ؟

زیرانداز ضد آب بیمار

بسیاری از افرادی که در خانه از عزیزان بیمار خود مراقبت می کنند با زیرانداز ضد آب بیمار آشنایی دارند. بخصوص بیمارانی که دچار بی‌اختیاری ادرار و یا مشکلات روده هستند. این افراد باید برای مراقبت از بیماران خود علاوه بر اینکه پدهای بزرگسال را تهیه کنند، به لوازم جانبی دیگر مانند زیرانداز ضد آب بیمار نیز نیاز دارد. زیرانداز بیمار به رعایت هرچه بیشتر بهداشت در محیط ها کمک می کند. با استفاده از این زیراندازها مراقبان دیگر نیاز نیست لباس و ملحفه زیادی بشویند. در این مقاله از پادرا قصد داریم هر آنچه را که در مورد زیرانداز ضد آب بیمار باید بدانید، شرح دهیم.

زیرانداز ضد آب بیمار چیست؟

زیرانداز ضد آب، پدهای بزرگ و مستطیل شکلی هستند که به محافظت از سطوح در برابر بی‌اختیاری ادرار، خونریزی یا ترشحات بیماران، سالمندان و همچنین کودکان کمک می‌کنند. این پد ها معمولا یک لایه رویی نرم دارند، یک سطح میانی جاذب برای جذب مایعات و یک پشتی پلاستیکی ضد آب که از نفوذ رطوبت جلوگیری می کند. زیرانداز ضد آب بیمار را می‌توان روی زمین، ملحفه، صندلی چرخدار، صندلی ماشین، تخت خواب و یا هر سطح دیگری انداخت و مانع نفوذ مایعات شد.

انواع زیرانداز ضد آب بیمار

به طور کلی می‌توان زیرانداز ضد آب بیمار را به ۲ دسته یکبار مصرف و دائمی تقسیم کرد.

۱- زیرانداز ضد آب بیمار یکبار مصرف

این زیراندازها قابل شستشو نیستند و هر زمان که کثیف شد باید آن را تعویض نمود. این زیراندازها از جنس پلیمر می باشند. پلیمرها رطوبت را به خوبی جذب کرده و به شکل یک مایع ژل مانند در می‌آورند. به همین دلیل لایه بالایی همیشه خشک باقی می ماند. همین امر باعث می‌شود پوست بیمار خشک بماند و دچار بیماری‌های قارچی و زخم بستر نشود.

مطالعه بیشتر : تشک مواج

زیرانداز ضد آب بیمار چیست؟۲- زیرانداز ضد آب دائمی

زیرانداز ضد آب بیمار دائمی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و قابل شستشو هستند. زیراندازهای ضد آب دائمی را می‌توان به اندازه ۱۰۰ تا ۱۵۰ پد یک‌بارمصرف استفاده کرد. اما بالطبع باید شستشوی مداوم آنها را در نظر بگیرید. زیراندازهای دائمی روکش ضد آب دارند که از نفوذ رطوبت جلوگیری می‌کند. ویژگی زیراندازهای دائمی این است که با محیط زیست سازگار هستند و آلودگی زیست محیطی را کم می‌کنند.

تفاوت زیرانداز ضد آب بیمار یکبار مصرف و دائمی

زیرانداز ضد آب بیمار یکبار مصرف وزن کمی دارند و حمل و نقل آنها بسیار آسان است. درون تشک یکبار مصرف بیمار صدها پلیمر و دانه‌های ریزی وجود دارد که رطوبت را جذب می‌کنند. زیراندازهای بهداشتی یکبار مصرف به راحتی باز می‌شوند و فوق العاده راحت هستند. اگر این زیراندازها کثیف شوند می‌توان آن‌ها را از زیر بیمار جمع کرد و دور انداخت.

پد زیرانداز قابل شستشو از مواد نرم و پارچه مانندی ساخته شده‌ است. این پدها یک پشتی ضد آب دارند که از نفوذ مایعات جلوگیری می‌کند و به همین دلیل به لباس، ملحفه یا مبلمان آسیبی نمی رسد. این زیراندازها چون قابل شستشو هستند، می توان مجددا آنها را استفاده کرد. این نوع زیراندازهای بهداشتی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر هستند و با محیط زیست نیز سازگارند.

اما در دسته بندی دیگری زیراندازهای ضد آب را می توان به دو گروه ساده و بالدار تقسیم کرد.

  • زیرانداز ضد آب بیمار ساده

این نوع زیرانداز چند لایه محافظ و پودر جاذب دارد که اجازه نمیدهد رطوبت به سطح زیرین نفوذ کند. قدرت جذب بالا از جمله ویژگی های این نوع از زیر انداز است. معمولا بر روی این نوع دروشیت‌ها برجستگی‌هایی به شکل لوزی وجود دارد که از لغزش و سر خوردن آن در هنگام حرکت بیمار جلوگیری می کند.

  • زیرانداز ضد آب بیمار بالدار

این نوع زیراندازها نسبت به بقیه زیرانداز ها سایز بزرگتری دارند و معمولا برای تخت بیمار استفاده می‌شوند. در دو طرف این پدها زائده‌ای (باله) وجود دارد که دارای چسب است. به کمک این باله‌ها زیرانداز را به تشک می‌چسبانند تا در هنگام حرکت بیمار، زیرانداز جابه‌جا نشود.

سایز انواع زیرانداز ضد آب بیمار

زیرانداز بهداشتی بیمار معمولا سه سایز دارد. البته هر کدام از آنها درجه جذب متفاوتی دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم:

  • زیرانداز ضد آب بیمار سایز ۶۰*۶۰

این سایز کوچک‌ترین سایز زیرانداز بهداشتی بیمار است و معمولا برای کودکان بیمار و یا تعویض پوشک کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سایز زیرانداز به زیرانداز ضد آب بیمار تعویض کودک هم شناخته می‌شود و نسبت به سایر زیراندازها قیمت پایین‌تری دارند.

  • زیرانداز ضد آب بیمار ۶۰*۹۰

این سایز، سایز متوسط زیرانداز ضد آب بیمار بهداشتی است. می توان گفت پرکاربردترین و پرفروش ترین سایز زیرانداز است. سایز ۹۰*۶۰ دروشیت هم برای استفاده افراد بزرگسال و هم برای کودکان مناسب است. از این سایز برای محافظت از مبل، صندلی، ویلچر و… نیز استفاده می‌شود.

  • زیرانداز ضد آب بیمار سایز ۶۰*۱۶۰ یا زیرانداز بالدار

 پد بهداشتی سایز ۶۰ در ۱۶۰ برای بیمارانی مناسب است که حرکتی ندارند و بر روی تخت دراز کشیده هستند. این نوع از زیرانداز تمام تخت را می پوشاند و به کمک باله‌های چسب‌دار به اطراف تخت چسبانده می‌شود. به همین دلیل به آن پد بالدار هم می‌گویند. علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، زیراندازهای بهداشتی در سایزهای متنوع دیگری نیز در بازار موجود می باشند از جمله: سایز ۷۰ در ۱۰۰، ۷۰ در ۱۷۰، ۷۰ در ۱۸۰ سانتی متر و … .

مطالعه بیشتر : بالش طبی

انواع زیرانداز ضد آب بیمارکاربرد زیرانداز ضد آب بیمار

زیرانداز ضد آب بیمار بهداشتی کاربردهای متعددی دارد که در زیر به مواردی از آنها اشاره کرده ایم:

  • محافظت از بی‌اختیاری ادرار بیماران بر روی مبلمان، کاناپه، تخت، ویلچر، صندلی ماشین، فرش، و…
  • مناسب افراد بیماری که دوست ندارند از پوشک و یا دیگر لوازم مرتبط با بی‌اختیاری ادرار استفاده کنند.
  • مناسب برای هنگام تعویض لوله‌های تغذیه افراد بیمار.
  • مناسب برای زمان مراقبت‌های روزانه و رسیدگی به زخم‌ها.
  • قابل استفاده بر روی تخت معاینه.
  • مورد استفاده در خانه‌های سالمندان یا شیرخوارگاه‌ها.
  • مناسب کودکانی که شب ادراری دارند.
  • مناسب برای زمان تعویض پوشک کودکان.
  • قابل استفاده برای بیماران مبتلا به ام اس، پارکینسون و…
  • قابل استفاده برای معلولان.
  • مناسب خانم‌هایی که تازه زایمان کرده‌اند.
  • جهت نگهداری حیوانات خانگی مانند سگ، گربه.

فاکتورهای مهم در انتخاب زیرانداز ضد آب بیمار

برای انتخاب زیرانداز ضد بیمار حتما باید یک سری فاکتورها را متناسب با شرایط بیمار در نظر گرفت و بعد از آن اقدام به خرید کرد. از جمله فاکتورهای مهمی که باید قبل از خرید زیرانداز ضد آب بیماردر نظر بگیرید به شرح زیر است:

۱- قابلیت جذب

طراحی دروشیت‌ها به گونه‌ای است که می توانند سطوح مختلف مایعات را جذب کنند و مانع از نفوذ رطوبت و خیسی به دیگر بخش‌ها شوند. شما باید زیراندازی را انتخاب کنید که سطح مناسبی از محافظت را در طول روز و شب فراهم کند. اکثر پدهای بهداشتی بیمار، درجه جذب متفاوتی بین درجه جذب کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد دارند. پدهایی که جذب کمتری دارند، معمولا از نظر قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند، اما اگر نشتی مایع زیاد باشد، بهتر است زیراندازی را انتخاب کنید که جذب بالا داشته باشد.

شما باید به میزان بی‌اختیاری بیمار و نشتی مایع و همچنین مدت زمان تعویض توجه کنید و سپس پد مورد نظرتان را انتخاب کنید. میزان قابلیت جذب زیرانداز بهداشتی بیمار، به نوع و تعداد لایه‌های زیرین و مقدار پلیمر در آن که مایعات را جذب می کند بستگی دارد، نه به اندازه یا ضخامت پد. هر چه یک پد پلیمرهای بیشتری داشته باشد، مایعات بیشتری را جذب خواهد کرد.

معمولا بر روی بسته پد بهداشتی میزان ظرفیت جذب درج شده است. برخی پدهای بهداشتی برحسب قدرت جذب یا میزان پودر جاذبی که دارند می توانند ۳ تا ۵ لیتر مایعات و ترشحات را جذب کرده و در خود نگه دارند.

۲- سایز

اندازه و سایز زیرانداز ضد آب بیمار بهداشتی، بیمار را مطابق با مکانی انتخاب کنید که در آن قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، یک پد ۶۰*۹۰ سانتی‌متر برای محافظت از صندلی یا صندلی چرخدار یا صندلی کاناپه مناسب است، در حالی که پد۸۰*۱۸۰ سانتی‌متر برای تخت خواب گزینه مناسبی است. اگر بیمار قد بلند یا سنگین وزن باشد، به یک پد بزرگ‌تر نیاز دارد.

مزایای زیرانداز ضد آب بیمارمزایای زیرانداز ضد آب بیمار

برخی از مزایای زیرانداز ضد آب بیمار بهداشتی شامل موارد زیر است:

  • تمیز کردن آنها سریع و راحت است. از این پدها می توان در سفر استفاده کرد.
  • پدهای چند بار مصرف برای چند روز قابل استفاده هستند.
  • استفاده از زیرانداز ضد آب بیمار بهداشتی مانع از ایجاد بو در محیط می شود.
  • پدهای بهداشتی مواد آنتی‌باکتریال دارند که از رشد باکتری ها جلوگیری می کند.
  • دروشیت ها در برابر خراش و پارگی مقاوم هستند.
  • پدهای بهداشتی ضد آلرژی و ضد تعریق می باشند.
  •  بافتی نرم و لطیف و وزنی سبک از مزایای آنها به شمار می رود.
  • زیرانداز ضد آب بیمار بهداشتی از زخم بستر پیشگیری می کنند.

معایب استفاده از زیرانداز ضد آب بیمار

همه محصولاتی که توسط انسان ساخته می شوند، در کنار مزایا دارای معایبی نیز هستند. زیرانداز ضد آب بیمار نیز از این قاعده مستثنا نیستند.از جمله معایبی که می توان به آنها اشاره  کرد، عبارتند از:

  • به دلیل کم وزنی و سبک بودن آنها در زیر بیمار جابه‌جا می‌شود.
  • استفاده از آنها هزینه خانواده بیمار را بالا میبرد.
  • پدهای قابل شستشو بعد از خیس شدن سنگین شده و به زمان زیادی برای خشک شدن نیاز دارند.

مطالعه بیشتر : برانکارد

ساختار زیرانداز ضد آب بیمار

این محصول در انواع ۳، ۵ و ۷ لایه تولید و به بازار عرضه می‌شود. در صورتی که زیرانداز ۵ لایه باشد، ساختار آن به شکل زیر است:

لایه اول: پارچه بدون بافتی که باید نرم و ضد حساسیت باشد.

لایه دوم: یک یا دو لایه تیشو یا بافت کاغذی جهت کمک به جذب بهتر مایعات است.

لایه سوم: یک یا دو لایه تیشو یا بافت کاغذی جهت کمک به جذب بهتر مایعات است.

لایه چهارم: یک لایه خمیر کاغذی به همراه پودر جاذب SAP  می باشد.

لایه پنجم: یک لایه فیلم پلی‌اتیلن(PE) است.

بهتر است لایه اول که لایه رویی زیرانداز ضد آب بیمار می‌باشد از جنس نرم و ضد حساسیت باشد تا خارش، سوزش، عرق سوز شدن، اگزما، زخم بستر یا حساسیت‌های پوستی را به دنبال نداشته باشد. بعلاوه این لایه باید جنس مقاومی داشته باشد تا به راحتی پاره نشود.

معمولا تولید کنندگان در ساخت این زیراندازه‌های بهداشتی، مقدار ۳ تا ۷ گرم پودر جاذب (متناسب با درجه جذب) استفاده می‌کنند. SAP که با نام سوپر جاذب SAP شناخته می‌شود، پلیمر جاذب آب است که می‌تواند تا ۳۰۰ برابر وزن خود، آب جذب کند.

فاکتورهای قابل توجه در هنگام خرید زیرانداز ضد آب بیمار

در هنگام خرید زیرانداز ضد آب بیمار بهداشتی حتما موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • سایز زیرانداز؛
  • متریال مورد استفاده در ساخت؛
  • میزان قدرت جذب؛
  • یکبار مصرف بودن یا قابلیت شستشو بودن
  • استاندارد و بهداشتی بودن؛
  • وزن و نوع بیماری فرد؛

سخن پایانی

با توجه به مواردی که در بالا در خصوص زیرانداز بهداشتی بیمار ذکر شده، شما حتما انتخاب درستی خواهید داشت و از اتلاف هزینه و وقت جلوگیری می کنید. لوازم پزشکی، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی، انواع برندها و سایزهای زیرانداز ضد آب بیمار را در اختیار شما قرار می دهند. شما می توانید با مراجعه به این مراکز خرید کنید.

سوالات متداول

زیرانداز یکبار مصرف دروشیت چه ویژگی هایی دارد؟

ضد حساسیت بوده و حاوی ۵ لایه پودر محافظ و جذب کننده بوده و در برابر رطوبت و انتقال بسیار مقاوم است. در بیمارستان ها برای پیشگیری و محافظت شخصی استفاده می شوند. همچنین برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست حیوانات خانگی مانند سگ و گربه مناسب است.

یک زیرانداز بیمارستانی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

ضد حساسیت بودن، استفاده از مواد اولیه آنتی باکتریال، ضد بو بودن و جلوگیری از نشت بوی بد، قابلیت جذب ترشحات و مایعات، کیفیت ساخت بالا، اندازه مناسب برای بیمار و استفاده از پودر جاذب با استحکام بالا.

امتیاز بدهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسفروشگاه ارتباط با ما