چهار دلیل ضرورت ضد عفونی کردن ابزار پزشکی در مراکز بهداشتی

ضرورت ضد عفونی کردن ابزار پزشکی

ضرورت ضد عفونی کردن ابزار پزشکی ضمن ایجاد محیطی بهداشتی و عاری از آلودگی از بروز مواد زائد مانند عفونت و چرک خون در بدن و همچنین پوسیدگی جلوگیری می کند که امروزه با شیوع بیماری های عفونی حتی نیاز به استفاده از آن و حتی بیشتر از قبل احساس می شود. انواع ضدعفونی کننده ها با نام علمی Antiseptic در واقع نوعی ماده هستند که میکروب ها یا گونه های مضر موجود را طی فرآیند یا واکنش شیمیایی از بین می برند یا رشد بیشتر آنها را مختل می کنند.

دلایل اصلی ضرورت ضد عفونی کردن ابزار پزشکی

اولین دلیل اصلی برای ضرورت ضد عفونی کردن ابزار پزشکی، استریل کردن و ضدعفونی کردن تجهیزات دندانپزشکی جلوگیری از رشد باکتری است. باکتری ها سریع ترین موجودات زنده در جهان هستند. اگر این باکتری ها ناقل بیماری باشند، می توانند نتایج بسیار خطرناک و کشنده ای داشته باشند. اما روش های مناسب استریل در مطب دندانپزشکی می تواند آنها را از بین ببرد. ضدعفونی مکرر ابزار و تجهیزات دستیار دندانپزشکی باعث از بین رفتن باکتری ها می شود.

دلیل دوم  برای ضرورت ضد عفونی کردن ابزار پزشکی، کنترل عفونت دندان و جلوگیری از شیوع بیماری ها و خطر مرگ است. این باکتری ها می توانند باعث بیماری شوند. باکتری های مرتبط با بیماری پریودنتال می توانند از طریق بزاق پخش شوند. اما بیماری های دیگری مانند سل، هپاتیت و ایدز وجود دارند که می توانند نگران کننده تر باشند.

سومین دلیل اصلی برای ضرورت ضد عفونی کردن ابزار پزشکی این است که باکتری ها اغلب ناقل بیماری هستند. بیماری می تواند باعث بیماری مجدد و در نهایت مرگ شود. عفونت های مرتبط با مراقبت های بهداشتی یکی از علل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است، اما با ضرورت ضد عفونی کردن ابزار پزشکی و کنترل مناسب عفونت در مطب های پزشکی و دندانپزشکی به راحتی قابل پیشگیری است.

مطالعه بیشتر : خرید تجهیزات پزشکی

دلایل اصلی ضرورت ضد عفونی کردن ابزار پزشکیضرورت ضدعفونی کردن وسایل دندانپزشکی

دلیل چهارم برای ضرورت ضد عفونی کردن ابزار پزشکی این است که با ضدعفونی کردن تجهیزات دندانپزشکی از خود و کارکنان محافظت کنید. پیشگیری از انتقال باکتری و بیماری از یک بیمار به بیمار دیگر اولویت اصلی متخصصان دندانپزشکی است. اما محافظت از دندانپزشک، دستیار دندانپزشک، متخصصان بهداشت و سایر کارکنان نیز مهم است. برای ضرورت ضد عفونی کردن ابزار پزشکی کنترل عفونت به سلامت کل نیروی کار کمک می کند.

و آخرین دلیل اصلی برای ضرورت ضد عفونی کردن ابزار پزشکی این است که کنترل عفونت باعث حفظ شهرت دندانپزشکی شما می شود. یک اشتباه کوچک در کنترل عفونت می تواند عواقب سلامتی آشکاری داشته باشد. اما اگر گفته شود که مطب شما از رویه های مناسب پیروی نمی کند و سلامتی بیماران را به خطر نمی اندازد، می تواند اعتبار خوبی برای شما به همراه داشته باشد.

مطالعه بیشتر : خرید روتختی یکبار مصرف

انواع ضدعفونی کننده ها کدامند؟انواع ضدعفونی کننده ها کدامند؟

ضدعفونی‌کننده‌ها به عنوان یک اصل مهم در زندگی و محل کار، ضرورت ضدعفونی کردن وسایل پزشکی را برای ما می‌طلبد.

  1. ترکیبات آمونیوم چهارتایی

این ترکیبات به صورت گسترده در تمیز کردن های معمولی استفاده می شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، کواترنری را یک ضدعفونی کننده سطح پایین می داند که در برابر اکثر باکتری ها، ویروس های پوششی و برخی قارچ ها موثر است. سازگار با اکثر سطوح سخت محصولات آمونیوم چهارتایی بهتر است در سطوح غیر بحرانی مانند کف، نرده تخت، میز سینی، کاف فشار خون، دیوارها و پارتیشن ها استفاده شوند.

  1. هیپوکلریت ها

از رایج و معروف ترین ضدعفونی کننده کلر می باشند. هیپوکلریت سدیم به طور تجاری سفید کننده خانگی محسوب می شود و در دسترس همه است. این ماده شیمیایی ثبت شده توسط EPA پایدار و سریع عمل می کند. در حالی که به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، سفید کننده می تواند باعث تحریک پوست و چشم شود.

در غلظت های بالا، به فلز خورنده است و می تواند رنگ پارچه را تغییر دهد. ضد عفونی هیپوکلریت ها برای ضرورت ضد عفونی کردن ابزار پزشکی به طور کاملا موثری قارچ ها، باکتری و ویروس ها را در لحظه از بین می برند. بیمارستان ها می توانند از این محصولات برای حمام، مناطق آماده سازی غذا و نشت خون استفاده کنند. قبل از ضدعفونی، تمام قسمت ها باید از قبل تمیز شوند تا مواد آلی حذف شوند. هنگام استفاده از محصولات غلیظ، از پروتکل های سخت رقیق سازی پیروی کنید.

مطالعه بیشتر : عفونت بیمارستانی

مواد اسیدی برای ضدعفونیمواد اسیدی برای ضدعفونی

  1. فنولیک ها

استفاده از فنولیک ها که برای ضرورت ضد عفونی کردن ابزار پزشکی است، به مدت طولانی وجود داشته اند. در دهه ۱۸۰۰، فنلی به نام اسید کربولیک به عنوان ضدعفونی کننده جراحی استفاده می شد. خاصیت های ضد میکروبی مشتقات فنل ها در طی زمان بهبود یافته اند. امروزه از فنولیک ها در بیمارستان ها استفاده می شود. این محصولات برای ضدعفونی سطوح غیر متخلخل و تجهیزات غیر بحرانی بهترین هستند.

از فنولیک ها باید با احتیاط فراوان استفاده کرد و توصیه های تولید کننده را با دقت بالا دنبال کنید زیرا آماده سازی و درست کردن غیر مطمئن می تواند برای نوزاد و افراد کوچک خطرناک باشد. باید حتما در نظر داشته باشید، برای ضرورت ضد عفونی کردن ابزار پزشکی باقی مانده محصول فنولیک می تواند پوست بدن انسان را تحریک کند.

  1. اسید پراستیک

محصولات اسید پراستیک برای ضرورت ضد عفونی کردن ابزار پزشکی بسیار سریع الاثر هستند. آن اسید قارچ کش، باکتری کش، ویروس کش، اسپور کش و مایکوباکتر کش هستند. با این وجود، اسید پراستیک زمانی که رقیق شد، می تواند خیلی ناپایدار شود. می تواند برخی از فلزات مانند مس و برنج را خورده کند. بیمارستان‌ها از اسید پراستیک در دستگاه‌های فروش خودکار برای استریل کردن ابزار پزشکی و ضدعفونی دستگاه‌های همودیالیز استفاده می‌کنند.

  1. پراکسید

پراکسید هیدروژن تسریع شده یک پیشرفت جدیدتر در ضدعفونی کننده های بیمارستانی است. این محصولات پراکسید ترکیبی از مواد های پاک کننده ایمن با پراکسید های هیدروژن برای ضرورت ضد عفونی کردن ابزار پزشکی می باشد. این ترکیبات برای کارگران نظافتی و محیطی با کمترین سمیت EPA رده IV بی خطر هستند. این پاک کننده های یک مرحله ای نزدیک مواد آلی و خون را ضدعفونی می کنند. آنها در مدت زمان کوتاهی موثر هستند و ویران می کند.

جمع بندی

ما در این مقاله از پادرا سعی کردیم به طور کامل در مورد ضرورت ضد عفونی کردن ابزار پزشکی صحبت کردیم. امیدواریم که توجه ویژه ای به ضد عفونی کردن محیط زندگی و محل کار داشته باشید تا بتوانید از سلامت خود و اطرافیانتان محافظت کنید.

سوالات متداول

تفاوت اصلی بین آنتی بیوتیک ها و ضدعفونی کننده ها چیست؟

تفاوت اصلی ضد عفونی کننده ها با آنتی بیوتیک ها در این است که آنتی بیوتیک ها با بدن سازگار هستند و می توان آنها را به عنوان دارو تزریق کرد و یا مصرف کرد، اما از طرف دیگر ضد عفونی کننده ها انواع قارچ ها را از بین می برند و تنها کاربرد خارجی دارند.

مواد ضدعفونی کننده چند دسته هستند؟

اولین ضدعفونی کننده های باکتریایی که توانایی تخریب مستقیم سلول باکتری را با تخریب دیواره آن دارند که منجر به جذب آب، تورم و ترکیدن آن می شود. دومین ضدعفونی کننده بازدارنده آنتی باکتریال که از رشد و تقسیم سلولی باکتری ها جلوگیری می کند.

امتیاز بدهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسفروشگاه ارتباط با ما