نشانه های عفونت زخم جراجی

گاهی ممکن است پس از جراحی‌ دچار عفونت شویم که می‌تواند اثرات کوچک یا بزرگ در بدن ما ایجاد کند. عفونت زخم جراحی متاسفانه یکی از عوامل مرگ و میر بیمارستانی محسوب می‌شود، بنابراین شناسایی به موقع عفونت زخم جراحی بسیار مهم است و در جهت کاهش نرخ مرگ و میر کمک شایانی می‌کند. در این نوشته از مجله سلامت پادرا ، به شما کمک خواهیم کرد که عفونت‌های رایج پس از جراحی را بشناسید. اگر عفونت‌ها را بشناسید به شما کمک خواهد کرد که زودتر به درمان آن اقدام کنید.

علت عفونت زخم جراحی چیست؟

پیش از اینکه به بررسی نشانه‌های عفونت بپردازیم، بهتر است چند مورد از مهمترین دلایلی که باعث ایجاد عفونت زخم جراحی را می‌شود را برای شما بیان کنیم.

  • میکروب‌های موجود در هوا
  • دست‌های آلوده پرستاران و جراح
  • میکروب‌هایی که روی پوست شما وجود دارند و وارد زخم جراحی می‌شوند.
  • میکروب‌هایی که داخل بدن یا برروی اندامی که جراحی می‌شود، قرار دارند.
  • ابزار آلوده جراحی

رعایت نکات و پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند، احتمال آلودگی و عفونت زخم جراحی را به شدت پایین بیاورد. جراحان، پرستاران و دستیاران جراح باید در زمان جراحی تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند و تجهیزات استریل شده و البسه مناسب بیمارستانی استفاده کنند. گان یکبار مصرف پزشکی ، لباسی است که باید تمامی افراد داخل اتاق عمل بر تن کنند. این لباس‌ها از انتقال و تکثیر ویروس‌ها جلوگیری می‌کند.

البته گفتنی است که تخت اتاق عمل نیز اگر آلوده باشد، می‌تواند باعث ایجاد عفونت زخم جراحی شود. مراکز درمانی از رول ملحفه روتختی بیمارستان ، جهت جلوگیری از انتقال بیماری استفاده می‌کنند. این رول‌ها یکبار مصرف هستند و باید پس از هر بار مصرف، تعویض شوند.

علت عفونت زخم جراحی

عواملی که خطر عفونت پس از جراحی را افزایش می‌دهد

  • فرد دیابت کنترل نشده داشته باشد سیگاری باشد.
  • از کورتیکواستروئیدهایی مثل پردنیزون استفاده کنید.
  • زمان جراحی طولانی باشد و بیش از دو ساعت طول بکشد.
  • مشکلات در سیستم ایمنی فرد
  • شخص دچار اضافه وزن شدید باشد.

اهمیت شناخت علائم عفونت زخم جراحی

نشانه‌های عفونت زخم وابسته به میزان قدرت سیستم ایمنی فرد است. در مواقعی که زخم در نواحی با باکتری بالا قرار گرفته باشد و فرد بیماری‌هایی مزمنی مانند دیابت، مشکلات قلبی و عروقی داشته باشد و از از زخم مراقبت کافی صورت نگرفته باشد، ریسک عفونت زخم افزایش پیدا می‌کند. همانطور که گفتیم، شناخت نشانه‌های زخم به افراد این کمک را می‌کند که زودتر اقدام به بهبود آن عفونت‌ها کنند.

سطوح مختلف زخم جراحی

عفونت زخم جراحی در سطوح مختلفی ایجاد می‌شود. این سطوح عبارتند از:

  • زخم جراحی سطحی: عفونت حاصل از زخم جراحی در ناحیه پوستی ایجاد می‌شود.
  • زخم جراحی عمیق: عفونت زخم جراحی به نواحی عمیق‌تر نفوذ پیدا کرده و به ماهیچه و بافت‌ها رسیده است.
  • زخم جراحی اندامی: عفونت زخم جراحی عمیق بوده و اندامی که جراحی در آن انجام شده، درگیر می‌شود.

علائم و نشانه های عفونت زخم جراحی

علائم و نشانه های عفونت زخم جراحی

  • تب بالای ۳۸ درجه

بیشتر بیماران پس از جراحی، دارای تب خفیف و کمتر از ۳۸ درجه هستند. اما اگر تب آن‌ها به ۳۸ درجه یا بیشتر برسد و پایین هم نیاید، می‌تواند یکی از نشانه‌های عفونت زخم باشد. البته گفتنی است بیمارانی که تب دارند، ممکن است دچار کاهش اشتها و سردرد نیز شوند؛ که در این مواقع می‌توان با استفاده از پانسمان‌های ضد میکروبی، زخم‌های عفونت کرده را درمان کرد.

  • قرمزی و تورم اطراف زخم

در ابتدا و پس از انجام عمل جراحی، به دلیل التهاب ناشی از بهبود، قرمز شدن زخم‌ها و تورم آن ناحیه طبیعی است. اما این قرمزی و تورم باید به تدریج و با گذشت ۵ تا ۷ روز کاهش پیدا کند. توجه داشته باشید اگر با گذشت زمان، تورم و قرمزی از بین نرفت و همواره گسترده‌تر و وخیم تر شد، نشانه عفونت زخم جراحی است.

پیشنهاد می‌شود مقالات گان پزشکی چیست و دستکش یکبار مصرف پزشکی مخصوص اتاق عمل را مطالعه فرمایید.

  • افزایش و تداوم درد ناشی از زخم

درد بیماران بعد از جراحی و آسیب دیدگی، به تدریج کاهش پیدا ‌کند. حتی اگر فرد از داروهای مسکن و ضد درد استفاده ‌کند، باید بتوانند استفاده از داروها را به تدریج کاهش دهد و در نهایت مصرف آن‌ها را قطع کند. بنابراین افزایش یا تداوم درد یکی نشانه‌های عفونت زخم جراحی است.

  • ترشحات چرکی و بد بو

عمولاً از زخم‌ها ترشحات شفاف یا زرد رنگ خارج می‌شود که این اتفاق طبیعی است. این ترشحات در زخم‌های سالم دیده می‌شوند و می‌توان با پانسمان از آن‌ها جلوگیری کرد. اما اگر ترشحات چرکی، سبز رنگ و بدبو باشد، نشانه عفونت زخم است.

عفونت زخم جراحی

  • بالا بودن حرارت محل جراحی

احساس مقداری گرما در اطراف زخم طبیعی است؛ اما زمانی که متوجه داغ شدن آن می‌شوید و این حرارت بالا فروکش نمی‌کند، نشانه مبارزه بدن با عفونت است. آزاد شدن مواد شیمیایی وازواکتیو، که جریان خون را در اطراف زخم افزایش می‌دهد، باعث داغ شدن پوست اطراف زخم می‌شود.

  • کاهش توان حرکتی

از دست دادن توانایی و عملکرد بیمار در جابجایی معمولی ناحیه آسیب دیده، ممکن است یکی دیگر از علائم عفونت زخم جراحی باشد. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که گاهی ممکن است جراحی و آسیب دیدگی شخص باعث بروز مشکلات حرکتی شود. گفتنی است که در اکثر مواقع زخم‌ها به اعصاب، استخوان‌ها، رباط‌ها، مفاصل و تاندون‌ها آسیبی وارد نمی‌کند.

جمع بندی

در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای انجام عمل جراحی، به بیمارستان‌ها و کلینیک‌هایی مراجعه کنید که تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. حتما پیش از وارد شدن به اتاق عمل، ست گان کلاه شلوار یکبار مصرف بیمار را از مرکز درمانی بهداشتی تقاضا کرده و آن را برتن کنید. این لباس‌ها از انتقال، نفوذ و تکثیر ویروس‌ها جلوگیری می‌کند.

نشانه‌های عفونت زخم جراحی چیست؟

تب بالای ۳۸ درجه، قرمزی و تورم اطراف زخم، ترشحات چرکی و بد بو، افزایش و تداوم درد ناشی از زخم و کاهش توان حرکتی از جمله نشانه‌های عفونت زخم جراحی است.

علت عفونت زخم جراحی چیست؟

رعایت نکردن نکات و پروتکل‌های بهداشتی، سبب ایجاد عفونت پس از عمل جراحی می‌شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسفروشگاه ارتباط با ما