محلول ضدعفونی کننده چیست و چه کاربردی دارد

اهمیت استفاده از محلول ضد عفونی کننده چقدر است؟ در دنیای شلوغ و پر از آلودگی امروز که هر لحظه ما را به سمت و سویی می کشاند، ما به سلامت و بهداشت خود کمتر توجه می کنیم. دنیای حیرت انگیز معاصر، در بسیاری از مواقع موجب نگرانی و از دست دادن سلامتی ما شده است.

در این برهه زمانی که تمامی افراد دنیا در معرض ویروس و بیماری های خطرناکی از جمله کرونا هستند، بیش از پیش استفاده از محلول ضد عفونی کننده ضروری است. حال این سوال پیش می آید که محلول ضدعفونی کننده چیست؟ در این مقاله از پادرا به این سوال پاسخ می دهیم.

محلول ضد عفونی کننده چیست؟

محلول ضدعفونی کننده، موادی هستند که میکروب ها، ویروس ها و میکروارگانیسم ها را از بین میبرند. محلول ضدعفونی کننده، رشد باکتری ها، قارچ ها و میکروارگانیسم های دیگر را متوقف می کند و در دو نوع محلول ضد عفونی کننده سطوح و دست و بدن وجود دارند. شما می توانید این محصول را در نوع الکلی و یا بدون الکل خریداری کنید.

انواع محلول ضدعفونی کننده

محلول های ضد عفونی کننده در سه نوع کلی سطح بالا، سطح متوسط و سطح پایین در بازار وجود دارند که هر کدام از آنها نیز زیر شاخه های دیگری را شامل می شوند.

محلول ضد عفونی کننده سطح بالا

  • محلول ضد عفونی کننده سطح بالا

در ساختار این نوع از محلول ها، پر اکسید هیدروژن، پر استیک اسید، گلوتارآلدئید و فرمالدئید وجود دارد که مختصری در رابطه با آن ها توضیح خواهیم داد.پر اکسید هیدروژن موجود در این نوع محلول ها محاسن و معایبی دارد. از محاسن آن می توان به این موضوع اشاره کرد که پر اکسید هیدروژن، بر روی طیف وسیعی از میکروب ها از جمله، باکتری، قارچ، مخمر و ویروس اثر می گذارد و همچنین بوی مطبوعی دارد.

از معایب پراکسید هیدروژن این است که در صورت تماس با چشم، مشکلات جدی ای را به وجود می آورد و فرد مصرف کننده باید نکات ایمنی را هنگام استفاده از این محلول در نظر بگیرند. محلول ضد عفونی کننده سطح بالا بر روی وسایلی از جنس روی، مس و برنج تاثیرات مخربی می گذارد.

ماده دیگری که در این نوع محلول وجود دارد پر استیک اسید است که در صورت تجزیه، محصول مضری به دست نمی آید و پسمانده ای باقی نمی گذارد. این محلول نیز بر روی فلزاتی همچون برنج، مس و برنز خوردگی ایجاد می کنند، اما می توان با تنظیم میزان PH آن، از این اثر کم کرد.

گلوتار آلدئید و فرمالدئید اثر پاک کنندگی بسیار بالایی دارند به طوری که بیشتر برای استریل کردن در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرند. هر دو در دو نوع گاز و مایع وجود دارند. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید با این محلول تماس مستقیم داشت و همچنین تنفس بوی این محلول ها زیان آور است. به همین دلیل از این محلول کمتر استفاده می شود.

محلول ضدعفونی کننده سطح متوسط

  • محلول ضدعفونی کننده سطح متوسط

نوع دیگر در انواع محلول های ضد عفونی کننده، سطح متوسط آن است که به زیر شاخه های کلر و ترکیبات کلره، ید و ترکیبات یده و الکل ها تقسیم می شود. کلر و ترکیبات کلره در دو نوع جامد و مایع موجود هستند. در واقع نوع مایع آن ها همان سفید کننده های خانگی می باشند. قیمت این محلول ها ارزان است و به سرعت تاثیر خود را بر سطوح می گذارند. امتیاز این نوع از محلول ها این است که اثر سمی از خود باقی نمی گذارند.

ید ها و ترکیبات آن ها در کشتن و از بین بردن میکروب ها بسیار خوب عمل می کنند و می توان گفت که بر روی همه ی میکروارگانیسم های بیماری زا تاثیر گذارند. الکل هایی که برای ضد عفونی استفاده می شوند نیز در دو گروه اتیل الکل و ایزوپروپیل الکل تقسیم می شوند. هر یک از این الکل ها در غلظت کمتر از ۵۰ درصد تاثیر بسیار کمی دارند و به همین دلیل است که اکثر افراد از این الکل ها با درصد ۷۰ به بالا استفاده می کنند.

  • محلول ضد عفونی کننده سطح پایین

گروه آخر از انواع محلول های ضد عفونی کننده، سطح پایین ها هستند که خود به دو گروه فنل و ترکیبات فنلی و ترکیبات آمونیوم کواترنر تقسیم می شوند. از فنل ها برای تمیز کردن و میکروب کشی بیمارستان ها و سطح های آزمایشگاهی استفاده می شود.

محلول ضد عفونی کننده سطح پایین

اما استفاده ی آن برای تمیز کردن گهواره ی نوزادان در بیمارستان ممنوع شده است، زیرا باعث افزایش بیلی روبین در این نوزادان می شود. اگر نیاز به استفاده از این محلول شد، باید گهواره کامل خشک و بوی آن نیز از بین رفته باشد، سپس نوزاد را به گهواره باز گرداند.

مورد آخر از این دسته یعنی ترکیبات آمونیوم کواترنر به خودی خود اثر سمی کمی دارند. اما اگر به طور مداوم در معرض و استفاده از این محلول ضد عفونی کننده قرار گرفته باشید، التهاب ایجاد می کند.

سخن پایانی

هنگام استفاده از تمیز کننده های سنتی و شیمیایی باید مطابق با دستورالعمل صحیح مورد استفاده قرار بگیرد. زیرا استفاده نادرست عواقب جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. از علائم مسمومیت با محلول های ضدعفونی می توان به سرطان، اختلالات تولید مثل، بیماری‌های تنفسی، آسم، سوزش چشم و پوست، اختلال در سیستم عصبی مرکزی و آسیب های شیمیایی نام برد.

انواع محلول های ضدعفونی کننده در بیمارستان چیست؟

موارد متفاوتی وجود دارند، ازجمله: محلول های پراکسید، گلوتارآلدئید، یدوفورها، اتانول و ترکیبات کلر

محلول های ضدعفونی به چند دسته تقسیم بندی می شوند؟

به طور کلی به ۳ دسته: محلول ضدعفونی سطح بالا، سطح متوسط و پایین

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسفروشگاه ارتباط با ما