مراقبت از بیمار کرونایی در خانه

مراقبت از بیمار کرونایی در خانه

در پی افزایش ویروس کرونا، ایجاد سویه‌های جدید این بیماری و پر شدن ظرفیت اکثر بیمارستان‌ها، بهترین روش درمان برای فرد مبتلا به ویروس کرونا، قرنطینه خانگی است. اصلی‌ترین دغدغه مراقبت از بیماران کرونایی در خانه، حفاظت از سلامتی سایر اعضا خانواده است. ما در این مقاله از مجله پزشکی پادرا ، قصد داریم به شما راهکارهای مراقبت از بیمار کرونایی در خانه را ارائه دهیم تا در طول دوران نقاهت بیمار، علاوه بر اینکه وضعیت بیمار روز به روز بهتر شود، دیگر اعضای خانواده درگیر و گرفتار چنین بیماری نشوند.

چگونه از بیمار کرونایی در خانه مراقبت کنیم؟

اگر فردی مبتلا به ویروس کرونا باشد، برای جلوگیری از انتقال این ویروس به دیگر اعضای خانواده، باید مجموعه اقداماتی را جهت مراقبت از بیمار کرونایی در خانه انجام دهیم تا دیگر سلامت دیگر اعضا خانواده به خطر نیفتد.

  • جدا کردن اتاق بیمار

اولین اقدامی که برای مراقبت از بیمار کرونایی در خانه باید انجام دهیم، جدا کردن اتاق فرد بیمار است. بیمار را باید در یک اتاق جداگانه، که دارای تهویه و نورگیر مناسـبی است بـه مـدت ۲ هفته یا ۱۴ روز قرنطینه کرد. در صورت امکان بهتر اسـت ایـن اتـاق، مجـزا از سایر قسـمت‌های خانه باشد.

بهتر است روزانـه حداقل دو بـار، پنجره اتاق را باز کنید تا هوای اتاق تغییر کند و تهویه شود. سایر اعضای خانواده اجازه ورود بـه اتـاق را ندارن و برای تامین غذا و سـایر مایحتـاج فرد، باید در درب ورودی اتـاق بـه وی تحویل دهند. بیمار در طول مدت قرنطینه، باید استراحت کافی کند و مایعـات فـراوانی مصرف کند. همچنین در این مدت، از خانه بیرون نرود مگر در موارد ضروری مثل اخذ خدمات پزشکی.

در این مدت ۱۴ روزه، در صورت تردد بیمار به سایر بخش‌های خانه مثل سرویس بهداشتی، باید بیمار از ماسک، دستکش و لباس یکبار مصرف پزشکی استفاده کند تا احتمال انتقال بیماری به حداقل برسد.

چگونه از بیمار کرونایی در خانه مراقبت کنیم؟

مراقبت از بیمار کرونایی در خانه

  • یکی از اعضای خانواده مسئول مراقبت از وی باشد

بهتر است در زمان مراقبت از بیمار کرونایی در خانه، تنها یک نفر از اعضای خانواده، مسئول رسیدگی به بیمار باشد. این فرد باید به هنگام رسیدگی به بیمار، از دستکش و ماسک یکبار مصرف و گان کلاه شلوار یکبار مصرف بیمار استفاده کند. همچنین در صورت تماس با بیمار، حتما دستان خود را با آب و صابون یا به کمک پد الکلی بشویید.

  • نحوه‌ی تمیز کردن لباس‌ها و حوله‌ها

برای جا به جا کردن و شستن لباس‌ها و حوله‌های بیمار، حتما از دستکش استفاده کنید و بعد از هر بار مصرف، آن‌ها را دور بیندازید. اگر هم از دستکش‌های چندبار مصرف استفاده می‌کنید، باید آن را فقط برای جا به جا کردن لباس‌ها و حوله‌ها استفاده کرده و برای انجام کار دیگری از آن استفاده نکنید. همچنین گفتنی است اگر از دستکش استفاده نمی‌کنید، از شستن دست‌های خود با آب و صابون مطمئن شوید.

در زمان مراقبت از بیمار کرونایی در خانه، هرگز لباس‌های فرد بیمار را تکان ندهید؛ این کار ممکن است که احتمال انتشار ویروس از طریق هوا را افزایش دهد. در صورت امکان سعی کنید لباس‌های آلوده شده را، با آب داغ و بیشترین میزان درجه حرارت بشویید و سپس به دقت خشک کنید. لباس‌های فرد بیمار می‌تواند با سایر لباس‌های افراد خانواده شسته شود، اما در صورت امکان، بهتر است این کار به صورت جداگانه انجام شود. همچنین توجه کنید که از سبدی جداگانه، برای حمل لباس‌های فرد بیمار استفاده شود.

**  جهت خرید لباس بیمارستانی و خرید رول یکبار مصرف کلیک کنید  **

  • شرایط استفاده از سرویس بهداشتی و حمام

در ابتدا باید بگوییم اگر منزل شما دارای دو توالت یـا حمـام است باید یکی از آن‌ها را به ایـن فـرد بیمار اختصاص دهید و سرویس بهداشتی و روشویی مورد استفاده بیمار کرونایی باید روزانه با محلول ضدعفونی شود. اما اگر یک سرویس بهداشتی و حمام در دسترس بود در زمان مراقبت از بیمار کرونایی در خانه باید چه کنیم؟

گفتنی است اگر خانه شما دارای یک سرویس بهداشتی و حمام بود، باید پس از هر بار اسـتفاده از سرویس و حمام، تمام سـطوح کف، شیرآلات، کلید برق و دستگیره درب، بـا استفاده از الکل و پد الکلی ضدعفونی شود.

مراقبت از بیمار کرونایی در خانه

مراقبت از بیمار کرونایی در خانه

  • علائم را در فرد بیمار کنترل کنند

بهتر است علائم بیمار را یادداشت کنید تا در صورت مراجعه به پزشک، بتوانید به سؤالات وی پاسخ دهید؛ به عنوان مثال چه علائمی و از چه زمانی شروع شده است؟ همچنین سعی کنید در این مدت اکسیژن خون، تب بیمار و فشار خون بیمار را چک کنید، تا فرد با مشکل حادی مواجه نشود.

جمع بندی

مجموعه اقدامات گفته شده جهت مراقبت از بیمار کرونایی در خانه، کاملا احتیاطی بوده و باید با دقت رعایت شود تا دیگر اعضای خانواده گرفتار به این بیماری نشوند. البته گفته می‌شود که در سویه جدید کرونا، یعنی امیکرون، دوران نقاهت بیمار کمتر بوده و فرد پس از ۱۰ روز قرنطینگی، می‌تواند از خانه خارج شود و دوران نقاهت وی به پایان رسیده است. اما پیشنهاد ما این است که تا ۱۴ روز، پس از بروز اولین علائم، به فرد نزدیک نشوید.

برای جلوگیری از انتقال ویروس در خانه، چه مواردی را رعایت کنیم؟

در ابتدا در صورت امکان سعی کنید بیمار را داخل یک اتاق قرنطینه کنید. در قدم بعدی حتما از ماسک استفاده کنید و به صورت مداوم لوازم را ضدعفونی کنید. حتما فاصله یک متری با بیمار را رعایت کنید. برای بررسی موارد بیشتر وارد سایت شوید.

چگونه از بیمار کرونایی خود مراقبت کنیم؟

میزان اکسیژن خون بیمار و تب بیمار را همواره چک کنیم.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسفروشگاه ارتباط با ما