گان پزشکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

گان پزشکی

یکی از پرمصرف‌ترین تجهیزات پزشکی، گان پزشکی است که امروزه در اتاق عمل‌ها، آزمایشگاه‌ها و بخش کرونایی‌ها و مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. گان جراحی در رنگبندی‌های متنوعی در بازار عرضه می‌شود که قبل از خرید آن باید به چند نکته توجه کنید. گان‌های جراحی مخصوص اتاق عمل باید کاملا استریل شده باشند؛ زیرا از آن‌ها در اتاق عمل استفاده می‌شود.

همچنین نوع دیگری از گان‌ها وجود دارد که استریل نبوده؛ به همین سبب، برای خرید و تشخیص آن‌ها باید به موارد متعددی توجه نمایید. ما در این نوشته از پادرا قصد داریم ابتدا شما را با گان پزشکی و کاربردهای آن آشنا کنیم و سپس به نکاتی که در زمان خرید گان و شان باید به آن توجه کنیم می‌پردازیم.

مطلب پیشنهادی: زیرانداز بیمار چه کاربردی دارد؟

گان و شان چیست؟

گان و شان جراحی به نوعی لباس گفته می‌‌شود که تمامی سطوح بدن را پوشش می‌دهد. به احتمال زیاد در محیط‌های بیمارستانی و حتی در فیلم ها مشاهده کرده‌اید که پزشکان، عموما در اتاق عمل، لباسی یک تکه می‌پوشند، این لباس‌ها همان گان‌های جراحی هستند. همچنین گان پزشکی به صورت گان کلاه شلوار نیز موجود است که به این نوع گان‌ها، لباس یکبار مصرف ام آر آی یا لباس یکبار مصرف تصویربرداری گفته می‌شود.

امروزه با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا، از گان‌های پزشکی در مراکز بهداشتی و درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف و کاربرد اصلی گان‌ها این است که در مقابل نفوذ ویروس‌ها کاملا مقاوم بوده و باعث می‌شود لباس زیرین فرد آلوده نشود. در نتیجه به کمک این لباس‌ها، احتمال انتقال یافتن ویروس‌ها به حداقل می‌رسد.

انواع گان پزشکی

به طور کلی دو نوع گان توسط شرکت‌های تولید و پخش البسه بیمارستانی ، تولید می‌شود که به شرح زیر است:

  • گان‌های یکبار مصرف
  • گان‌های چند بار مصرف

گان چند بار مصرف

گان‌های چند بار مصرف به گان‌هایی گفته می‌شود که پس از استفاده پزشک و کادر درمان، شسته شده و استریل می‌شود و دوباره می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این گان‌ها از جنس پلی استر و پنبه بوده و پس از شست‌و‌شو بافت‌های آن از هم گسسته و جدا نمی‌شوند. همچنین وجود تار و پود در پارچه برخی از گان‌ها احتمال انتقال میکروارگانیسم‌ها را بالا می‌برد زیرا فضایی بین تار و پودها وجود دارد.

مطلب پیشنهادی: خرید روپوش پزشکی

گان یکبار مصرف

این گان‌ها بسیار سبک بوده و پوشیدن آن‌ها برای کادر درمان بسیار راحت است. این گان‌ها با اتیلت اکساید استریل شده و بدون بافت هستند. به دلیل اینکه یکبار مصرف هستند، پس از استفاده دور انداخته می‌شوند. گفتنی است که این گان‌ها تاریخ انقضاء دارند و باید تا دو هفته بعد از تولید استفاده شود و امروزه بیمارستان‌ها برای اینکه هزینه‌ای بابت شست‌و‌شو و مواد ضد عفونی کننده ندهند، از گان‌های یکبار مصرف استفاده می‌کنند.

در زمان خرید گان پزشکی به چه نکاتی توجه کنیم؟

نکات مهم خرید گان پزشکی

  • راحتی

عمل جراحی حساسیت بسیار بالایی دارد و اگر در زمان جراحی، پزشک احساس راحتی در لباس نداشته باشد، ممکن است خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. پس قبل از خرید گان پزشکی حتما از راحتی آن اطمینان حاصل کنید.

  • عبور هوا

پارچه گان پزشکی باید گونه‌ای باشد که هوا بتواند از آن عبور کند. اگر هوا از لباس نتواند عبور کند، باعث تعرق در کادر درمان می‌شود و شخص احساس راحتی در زمان استفاده از لباس نمی‌کند.

  • محافظت در برابر عوامل خارجی

همانطور که گفتیم هدف اصلی استفاده از این لباس‌ها، جلوگیری از آلوده شدن و انتقال بیماری است. امروزه نیز در آزمایشگاه‌ها، مراکز واکسیناسیون، درمانگاه‌ها و سایر مراکز درمانی از این لباس‌ها استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: خرید رول یکبار مصرف

قیمت گان پزشکی

قیمت گان جراحی

هر پزشک و جراحی به طور مداوم از این لباس‌ها استفاده می‌کند. پرمصرف بودن این لباس‌ها نشان می‌دهد که وجود آن‌ها در مراکز بهداشتی ضروری است؛ پس قیمت آن باید به گونه‌ای باشد که به راحتی به توان آن را تهیه کرد. به همین دلیل است که بسیاری از مراکز اقدام به خرید عمده گان پزشکی می‌کنند.

جمع بندی

همانطور که دیدیم اهمیت و کاربرد این لباس‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زیاد است و امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا، این لباس‌ها پرمصرف‌تر نیز شده‌اند. در پایان پیشنهاد می‌شود برای خرید گان جراح به پادرا مراجعه کنید. برای این کار تنها کافیست با ما در واتساپ در ارتباط باشید.

انواع گان‌های پزشکی را نام ببرید؟

گان‌ها در دو مدل یکبار مصرف و چندبار مصرف، با قابلیت شستشو، تولید می‌شوند.

گان چیست؟

گان جراحی نوعی لباس است که تمامی سطوح بدن را پوشش می‌دهد و در بخش‌های حساس بیمارستانی مثل اتاق عمل و بخش مراقبت‌های ویژه، از آن استفاده می‌شود.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه تماسفروشگاه ارتباط با ما